רשומות כנסייה מדנמרק, 1576-1919
48,282,184 רשומות
החלפת קטגוריה או אוסף
שם
לידה / הטבלה
פטירה / קבורה
נישואין
הוספת פרטים
מגורים
בן/בת זוג
אם
אב
מילות מפתח
עוד
התאמת כל המושגים בדיוק
נקה טופס
חפש ברשומות כנסייה מדנמרק, 1576-1919
שם
לידה / הטבלה
פטירה / קבורה
נישואין
הוספת פרטים
מגורים
בן/בת זוג
אם
אב
מילות מפתח
מין
נקה טופס
CollectionDescriptionImage
רשומות כנסייה מדנמרק, 1576-1919
48,282,184 רשומות
רשומות לידה, הטבלות, נישואין, פטירות, קבורות ורשומות נוספות אשר נשמרו על ידי הכנסייה האוונגלית לותרנית בדנמרק. רשומות כנסייה הינן חשובות ביותר עבור מחקר בדנמרק כיוון שאירועים חשובים של כמעט כל אדם שחי במדינה במהלך תקופת הזמן המתועדת באוסף זה - תועדו ברישומי הקהילה הללו או בספרי כנסייה (kirkebøger). הכנסייה האוונגלית לותרנית הפכה לכנסייה הרשמית של המדינה בשנת 1536 וככזו, הכנסייה ואנשי הכמורה שלה שימשו כזרוע רשמית של הכתר ושל הממשל, והיו אחראים על איסוף ושמירת רשומות חיוניות של האוכולוסייה הדנית.<br><br>הכנסייה הלותרנית בדנמרק החלה לשמור רשומות חיוניות בשנת 1645 לאחר שהמלך הנפיק צו מלכותי הדורש מהממסד הדתי באי Sjælland לתעד הטבלות, נישואין וקבורות. צו זהה הונפק בשנה שלאחר מכן (1646) לשאר הממלכה. כמה אנשי כמורה התחילו לשמור רשומות חיוניות זמן רב קודם לכן כאשר הרשומה הוותיקה ביותר היא משנת 1572 מהעיר Nakskov.<br><br>לאחר אירועי הרפורמציה הממלכה הדנית הכירה רק בכנסיה האוונגלית לותרנית, למעט מספר יוצאי דופן. הכנסייה הרפורמית הוכרה בשנת 1747, וקהילות יהודיות מבוססות הוכרו בשנת 1814. בשנת 1849 החוקה הדנית הכירה בזרמים נוספים בנצרות, אך דרשה שכל זרם יודיע לכומר הלותרני המקומי על כל הלידות והפטירות בקהילה שלהם.<br><br>בשנת 1814 רישומים מתוקננים וטפסים מסודרים הופקו והונפקו לאנשי הכמורה הלותרנים כדי לסייע באיסוף הרשומות. רשומות שנוצרו קודם לכן היו פנקסים חופשיים ורשומות, עם עיצוב המשתנה מכמורה לכמורה. בספרי הכנסייה המוקדמים, ישנם גם הבדלים הנגלים בסדר שבו נשמרו הרשומות - לעתים אירועים (טבילה, נישואין, קבורה וכו ') נרשמו בסדר כרונולוגי קפדני ללא תלות באירוע, ולפעמים חולקו האירועים לחלקים נפרדים, ואז תועדו באופן כרונולוגי.<br><br>בתחילת תקופת מנהג שמירת הרשומות, הדרישה בדנמרק הייתה מוגבלת לרשומות הטבלה, נישואין וקבורה בלבד. קונפירמציות החלו להיות מתועדות בשנת 1736. בתחילת המאה ה-19 דנמרק סבלה ממגפה קשה של אבעבועות שחורות, אשר הביאה לחקיקת חוק חיסון שנכנס לתוקף ב-4 במרץ, 1810. רבים מהכמורה הוכשרו לתת חיסונים אלו ולתעד אותם ברישומי הקהילה. סביב שנת 1812 כמה מהקהילות החלו גם לעקוב אחר אנשים אשר עוזבים ונכנסים לקהילה.<br><br>סוגים נוספים של רשומות קהילה כוללים רישומים אודות טקסי מחילה ואכילת לחם הקודש.<br><br>הסבר מתומצת אודות כל סוג רשומה ניתן להלן:<br><br>רשומות <b>לידה</b> <i> (Fødte)</i> או <b>הטבלות</b> <i> (Døbte)</i> - לרוב, ילדים הוטבלו לנצרות תוך מספר ימים מלידתם. רישומי לידה או הטבלה לרוב כוללים את שם התינוק/ת ושמות ההורים, חוקיות/ה של התינוק/ת, תאריך ושמות העדים והסנדקים. לעתים, גם נרשמו גם תאריך הלידה של הילד/ה, מקצוע האם ומקום מגוריהם המדויק של המשפחה. ברישומים הלא מודפסים, לידות בנים ובנות תועדו לרוב בנפרד.<br><br>רשומות <b>נישואין</b> <i> (Copulerde or Viede)</i>- רשומות נישואין כוללות את תאריך הנישואין יחד עם שמות הכלה והחתן, ומקום מגוריהם. לאחר 1814 רוב הרשומות כללו גם מידע נוסף אודות החתן והכלה, כגון גילם, מקצועם, שמות ההורים, ולעתים גם מקום הולדתם. כמו כן, רשומות אלו עשויות לציין האם היו רווקים או אלמנים ומספק את שמותיהם של עדים שהיו לרוב (אך לא תמיד) בני משפחה.<br><br>רשומות <b>פטירה</b> <i> (Døde)</i> או <b>קבורה</b> <i> <i> (Begravede)</i> - קבורות התרחשו לרוב מספר ימים לאחר הפטירה. קבורות בדנמרק תועדו ברישומי הקהילה בה התרחשה הקבורה. רישומי קבורה מספקים את שם הנפטר/ת, תאריך פטירה או קבורה, מקום קבורה, וגיל פטירה. לאחר 1814 הרשומות עשויות לכלול גם את מקום המגורים של המנוח/ה, סיבת המוות, ושמות של צאצאים או שארי בשר. לעתים תאריך הלידה של המנוח/ה, כמו גם מקום הלידה ושמות ההורים מתועדים. לאחר 1814 הרשומות נשמרו ברשימות נפרדות עבור גברים ונשים.<br><br>רשומות <b>קונפירמציות</b> <i> (Konfirmerede or Confirmerede)</i> - בשנת 1736 הכנסייה דרשה מאנשים צעירים לעבור הדרכה על מקראה לותרנית המסבירה את עיקרי הנצרות, ולעבור מבחן פשוט של הכומר, טרם טקס אכילת לחם הקודש הראשון שלהם, לרוב סביב גיל 14. רשומות קונפירמציה מכילות את שם האדם, מגורים ולעתים גם גיל. לאחר 1814 רשומות מופרדות עבור נשים וגברים, וכוללות את שמות ההורים ולעתים גם את התאריך ומקום הלידה/הטבלה של האדם.<br><br>רשומות <b>חיסונים</b> <i> (Vaccinerede)</i> - המנדט לביצוע החיסונים החל בשנת 1810 ועל פיו, נדרש מכל אחד לקבל חיסון נגד אבעבועות שחורות, אלא אם אדם כבר חלה במחלה. החיסונים ניתנו בדרך כלל כאשר הילדים היו די צעירים. רשומות אלו כוללות לרוב את שם האדם שקיבל את החיסון, תאריך החיסון, שם האב, וגילם או תאריך לידתם. תאריך מתן החיסון יכל להיות מתועד גם ברשומת הקונפירמציה שלהם, ואם הם עברו או עזבו את הקהילה, ייתכן שכם ברשומת המעבר/עזיבה שלהם.<br><br>רשומות <b>מעבר</b> <i> (Tilgangsliste)</i> ו<b>עזיבה</b> <i> (Afgangsliste)</i> - החלו בשנת 1812 ומתעדות אנשים אשר עברו לתוך או עזבו את הקהילה. רשומות אלו עשויות לכלול שם, גיל או תאריך לידה, מקצוע, מגורים, תאריך מתן חיסון, תאריך מעבר ולאן עוברים/מאין מגיעים.<br><br><b>הצגה לחברה</b> <i>(Introduserede)</i> - לאחר שאישה עברה לידה, היא נחשבה כ''לא נקייה'' ויש להציג אותה מחדש לקהילה. יתכן כי האישה רשומה באופן ישיר (לפי שמה) או באופן עקיף (לפי שם בעלה, לדוג' ''אשתו של...'').<br><br><b>מחילות</b> - הכנסייה היתה אחראית על מחילה ופטירה מעבירות מסוימות שבוצעו. המחילה השכיחה ביותר היתה על עבירת קיום יחסי מין לפני הנישואין שהסתיימו בהריון, מקרה בו שני הצדדים נדרשו למחילה פומבית לפני שיוכלו להשתלב חזרה בקהילה. עבירות אחרות עבורן ניתן היה לקבל מחילה כללו שכרות בפרהסיה, אלימות, חילול השם, גניבה ורצח. רשומות אלה קיימות עד לשנת 1767.<br><br><b> טקסי Communions</b> <i>(Confirmerede)</i> - רשומות אלה בוצעו עבור מי שעבר את טקס ה-Communion ביום מסוים. לעתים האנשים ברשומות תועדו כקבוצות משפחה, כאשר רק ראש המשפחה נרשם בשמו, ובני המשפחה האחרים אוזכרו לפי מספר וקשרם המשפחתי לראש הבית. לדוגמה: ''האנס ינסן ואישה, 2 בנים ובת אחת''.<br><br><b>שמות משפחה וחיפושים:</b><br>שם משפחות בגנאלוגיה הדנית עשויים להיות די מבלבלים. שמות משפחה פטרונימיים- אשר נגזרים משמו הפרטי של האב - “-sen” (בן) או “-datter” (בת) - בוטלו באופן חוקי בשנת 1825, כאשר הממשלה רצתה שאנשים יאמצו שמות משפחה במקום. אולם, רק לאחר מספר עשרות שנים השימוש בשמות פטרונימיים הופסק לחלוטין. למעשה, רוב האנשים הפשוטים השתמשו בשמות פטרונימיים עד מחצית המאה ה-19. מסיבה זו, קיים סיכוי שהחוקר ידע את שם המשפחה של אדם מתועד ברשומות המתוארכות משנת 1826 ועד ל-1870. עקב כך, MyHeritage מציגה את שני שמות המשפחה האפשריים לרשומות המתוארכות בשנים אלו. אין זה משנה תחת איזה שם משפחה תבצע את החיפוש שלך, ההתאמות הטובות ביותר יופיעו לך, אך עשויות להופיע תוצאות אשר נראות בתחילה לא נכונות.<br><br><b>תאריכים:</b><br>רשומות מוקדמות בכנסייה תיעדו לרוב תאריכים של אירועים כתאריך Feast (Feast Date). תאריכים אלה מבוססים של לוח השנה הליטורגי, זאת לעומת לוח השנה היוליאני או הגרגוריאני. דנמרק השתמשה בלוח השנה היוליאני עד ל-18 בפברואר, 1700, והחלה להשתמש בלוח השנה הגרגוריאני ב-1 במרץ, 1700. כאשר קיימת אפשרות לכך, MyHeritage ממירה את תאריכי ה-Feast לתאריכים המקבילים בלוח השנה הגרגוריאני או היוליאני. לדוגמה, רשומה כלשהי עשויה להכיל את התאריך ''6 p. Epiphany 1698'' (6. התגלות 1698) אך תאריך זה תורגם ל-''13 בפברואר, 1698''. <br><br>אוסף זה מוצג בשיתוף עם הארכיבים הלאומיים של דנמרק <i>(Rigsarkivet).</i>
קטגוריות רשומות קשורות:
רשומה לדוגמא
sample record image
ניקולאי גרונטוויגנישואין עם אליזבת' בליצ'ר ב-12 באוגוסט, 1818
כומר, סופר, משורר, פילוסוף, היסטוריון, מורה ופוליטיקאי דני. אחת הדמויות המשמעותיות בהיסטוריה הדנית, משום שמשנתו הפילוסופית העלתה צורה חדשה של לאומיות במחצית השנייה של המאה ה-19.